söndag, april 06, 2014

En liten recension..


Här har ni Sam.
Ett sött litet lamm om än lite plastigt.
Jag hade turen att vinna honom i en tävling på ZaZus facebook sida och tänkte att yes nu kommer det vara lättare att få barnen (främst Astrid) att förstå att man ska sova på natten.
Sover lammet så ska jag sova, är han vaken så kan jag vara vaken..
För det fiffiga med Sam är ju att när barnen går och lägger sig så somnar även Sam via lätta inställningar.
Vill man sedan även använda honom som väckarklocka så går det också bra.
Vill dock utfärda en liten varning för ljuden (antingen att bräkande, fågelkvitter eller väckarklocks signal) som är rätt vassa och inte så harmoniska vilket skrämde livet ur Alfred när vi testade den.
Så nu vill han inte vara själv i rummet när Sam tittar och är vaken.
Sam är läckig säger han.

Mannen tycker att lampan är värdelös som han uttrycker det medan jag absolut kan se fördelar.
MEN jag hade absolut inte betalat några pengar för den.
Av flera anledningar, främst så tycker jag att displayen är dålig.
Man ser bara klockan om man kikar på den rätt framifrån. Annars så ser man bara det blåa skenet och inte urtavlan. Jag hade önskat en vanlig klassisk urtavla istället för en elektronisk.
Det andra jag inte gillar är att ljuden var en stor besvikelse.
Lyssna på ljuden på filmen här nedanför så får ni själva bilda er en uppfattning.
Ni kan även se hur lätt den är att ställa in via enkla knapptryckningar.



Tanken med Sam är att han ska visa barnen på ett pedagogiskt sätt när det är dags att stiga upp. Du ställer in tiden när du vill att Sam ska vakna och barnet ser då att displayen ändras från mörkblå som den är på natten till ljusblå och Sam har öppnat ögonen.
En halvtimme innan det är dags att gå upp (och Sam vaknar) så ändrar displayen färg till grön. Detta för att barnet ska se att det alldeles strax faktiskt är dags att gå upp. På skärmen syns även 12 stjärnor som räkna ner tiden. Tyvärr är dessa svåra att se om man inte tittar på lammet direkt framifrån.

Inga kommentarer: