söndag, november 10, 2013

en ny dator som skräms..

Jupps farsdag! Astrid, Alfred och jag bakade en stor hjärtformad
scone och vilken lycka tyckte barnen. Alfred var överlyckligt över
att få baka och Astrid över att den var formad som ett hjärta..
Dessa underbara juliga lyktor från OiSoiOi åkte fram för igår köpte vi den största
modellen till mannen.. vet inte varför den inte hamnade på bild.
Men dessa handgjorda ljuslyktor är så fina när de är tända!
När han inte kunde öppna kylen eftersom att stolen han behövde för att dra i handtaget
var i vägen så började han leka med kylskåpsmagneterna istället.
Yey vad detta var kul!
Klistrigt och klurigt!
Fast det var nog roligare att komma på att man kan klistra
dem på näsan.. lika bra att testa några extra gånger.
Fast Astrid fortsatte på sin giraff.
Dessa fick hon i julklapp förra året och hittades nu i en låda, några klara och andra halvfärdiga.
När Alfred sov middag började vi att klä på oss eftersom det är en ständig kamp här hemma.
Astrid får gärna välja kläder själv vilket hon gör men när det sedan blir för långt/kort, knöligt
eller liknande så måste hon byta och så blir jag irriterad.. så ja, man får börja i god tid.
(Säg inte att JAG ska lägga fram kläder istället eller två olika alternativ eller så.. för det funkar INTE..
Varje morgon lägger jag fram kläder som ratas under protester när jag snällt säger passar det inte så byt.)
Ska vi.. ska vi inte.. ska vi.... COME ON BARA TA DEN!
Någon som känns vid dessa som springer omkring och skriker?
Jaså det är pedagogens barn ja men vad trevligt.
Note to self.. skippa mängder med sylt till plättarna innan man går in i affärer.
Ehh jahapp.. hur funkar en sån här nu då?
Jag brukar alltid höja på ögonbrynen åt min älskade mamma när hon behöver hjälp med datorn..
Jag kan bara inte förstå hur man inte ser det logiska i det hela och hur man inte kan våga testa sig fram.
Ofta känns det som att hon är rädd att datorn ska sprängas om hon trycker på fel knapp..
Men jag kan säga att idag var första gången som jag faktiskt anade hur hon kände sig.
Vår lilla hp har inte varit bra ens från start så nu kände vi att vi behöver en ny, BILLIG dator som fixar basic behov.
Jag har inte läst så mycket utan frågade en gammal kollega på facebook om lite tips. Medan jag tänkte att mannen läser nog alla test han kan komma över.
Jag tyckte att allt lät bra och var nöjd och glad när vi äntligen var på väg ut ur affären eftersom vi hunnit med både en fläskläpp som blödde rätt bra, skrik, spring och bus.
Sedan blev det kvällsmat inne på Väla och när vi väl kommer hem och ska starta denna fina dator.. så är det något modernt som heter Windows8.
Mannen och jag tittar på varandra och på datorn och på varandra igen och undrar lite hur man egentligen gör.
Där sitter vi, paret på lite över trettio och känner att vi har nollkoll.
SKRÄMMANDE!

2 kommentarer:

JoHo sa...

Alltså, jag har också Windows8 sen några månader tillbaka. och eh, jag kan inte påstå att jag är frälst. minsta lilla :p men jag har lärt mig en del - klarar av the basics. men shit, det var krångligt :p

Esbe sa...

Haha :)

Det är alltid läskigt när det är nytt, men det är bara att trycka runt tills man hittar :)

Lycka till med nya datorn!