söndag, september 30, 2012

en bokmal.


Jag är en bokmal, älskar böcker och det är med skam jag erkänner att jag inte läser själv längre..
Det är inget jag prioriterar utan nu läser jag för barnen och letar med stort intresse efter bra böcker till dem.
Astrid har ju givetvis Vem böckerna som favoriter och en stor samling. Liten skär och många brokiga ingår också där.
Men de kan man ju läsa om överallt så därför tänkte jag tipsa om dessa underbara böcker.
Astrid är lite för stor för Ingrid böckerna och hennes samling är nästan komplett. Får hon välja läser vi helst nu Pettson, Castor eller Alfons.
Men så är hon 3,5 år och vi har läst sedan ja, jag minns inte.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om den dära Katerina Janouch men jag tycker att Ingrid böckerna har varit kanon. Bra lätt text och underhållande bilder.
Astrids favorit var när Ingrid ska äta, ja läs den så får ni se vad hon hittar på.

Men det jag skulle komma till är denna nya favorit som jag har skrivit upp på Alfreds önskelista. För dessa ska han få samla på sig.
Jag tycker pyssel och illustrations nörd som jag är att bilderna är superviktiga.
Ja Astrid gillade Knacka på boken, men hur kul illustrationer har den?
Hu, fruktansvärda om ni frågar mig..
Men ja, för att återgå till böckerna.
Missa inte denna nya serie med böcker om olika barn författade av Annika Thore.
Finns på ett bibliotek nära dig, för ni åker väl till biblioteket med era barn?!
Jag hoppas att mina barn blir bokmalar de med.
Får jag bestämma så blir jag en vacker dag bibliotekarie. Men men vi får la se.

Alvan har även skrivit ett inlägg på Barnprylsbloggen om lite fler böcker till de små.

3 kommentarer:

Tina sa...

Hej finaste! Vi har inte läst böckerna om Ingrid men däremot har vi boken "så blev jag till" tror jag den heter som Katerina har skrivit och den har varit toppen för oss när vi har berättat för barnen om att vi fick hjälp att bli med barn. KRAM!

Spanienfrugan sa...

Jag gillar också böcker! Längtar tills Lia tycker att de blir roligt att läsa böcker :)

Stina sa...

Åh jag älskar också böcker! Kommer aldrig sluta läsa om kvällarna. Det blir inte lika mycket nu som förr men några sidor varje dag!

Mina favoriter när jag var liten var också Pettson-böckerna och så älskade jag allt som handlade om
Hur barn blev till eller kom till. Kommer inte ihåg titlarna på särskilt många och alla mina böcker försvann i en stor översvämning i huset vi bodde i...

Bella och Linnea gillar Halvan-böckerna. Jag tycker de är sådär roliga att läsa men det går. Castro älskar jag och jag ska leta upp en mamma mu för att testa. Gillar inte böcker där man inte ser vad figurerna är för något utan det ska helst vara fina teckningar. Fotonöcker är också kul och vi gar faktiskt en gammal sådan från när jag var liten. Boken om elle-Kari. En sameflicka. Signerad till min pappa som kände författaren. Jag älskar sånt! Är nog en boknörd haha!