torsdag, mars 01, 2012

en liten recension av bärsjal och bärsele.























Hemma har vi en bärsjal från Mam som jag älskar!
Man behöver bara knyta den ett par gånger sen skulle man kunna göra det i sömnen. Inte svårt alls!
Men vi har även en BabyBjörn av modellen active.
Den har en platta bak i ryggen som ska ge bättre stöd.

Så vad är nu bäst om ni frågar mig?
Bärsjalen alla gånger!
Babybjörnen sitter inte bra på mig, kanske för att jag är för kort?
Men den sitter inte heller bra på mannen, är det då för att han är för lång?
Jag får hela tyngden från barnet på axlarna vilket gör att ryggen gör ont.
Så inga långa stunder med den här tyvärr.

Bärsjalen är krångligare eftersom den ska knytas, det är inte lika lätt att slänga på sig den utanpå en kofta om man är utomhus men den fördelar vikten bättre, barnen ligger närmre och du kan variera barnets ställning. Men eftersom det är en trikåsjal eller vad de nu kallas så kan jag säga att jag använde den till Astrid de första sex månaderna för hon var bara en liten knodd. Sen fick man ta till babybjörnen när det behövdes eftersom den känns stabilare när de blir tyngre.

Vad tycker ni om sjal vs sele?
Vad är bra och vad är dåligt?
Kan ju inflika också att hade jag haft råd hade jag införskaffat en ergobabysele då de verkligen ska vara kanon för ryggen!!

8 kommentarer:

Grynet sa...

Jag har använt babybjörn original, babybjörn miracle (den nyaste, vi har den nu) och bärsjal. Har inte testat bärsjalen med nils ännu pga vet inte var den är riktigt :P. Jag älskar miracleselen. Jag tycker han är väldigt nära mig och den avlastar jämnare än originalselen.
Varken Lova eller jag kom överens med bärsjalen, hon fick bara panik. Men hon gillade aldrig att vara så där supertajt nära.

Popprinsessan sa...

Hej! Kikar in från FamiljenRosmer eftersom jag älskar hennes header :-) Vill jättegärna ha en ny header själv och undrar om det är något du kan tänka dig att titta på?
/Popprinsessan

Tess - Istla.se sa...

Jag själv skulle vilja köra på sjalen i framtiden. Men tror inte fästmannen skulle vilja ha det så får väl köpa båda då =P

Tina sa...

Hej hjärtat! Vi köpte två sjalar när barnen var nyfödda och det var den bästa investeringen vi nånsin gjort.
Sv: nej vi är inte troende. Eller vi är med i Svenska kyrkan, vi är konfirmerade, vi är gifta i kyrkan och barnen är döpta men mer än så är det inte. Anledningen till att vi går nu är för att barnen är med och sjunger. KRAM!

Liw sa...

Jag har bara provat själ några få gånger men jag vet att jag gillar inte babybjörn. Aj Aj AJ!

kram

Augustifamiljen sa...

Vi har haft en Manduca sele, som har funkat jättebra på mig. Sambon har däremot knorrat lite innan den har känts rätt. Ska dock prova en sjal nu till nästa unge, då det känns skönare att ha honom närmare mig än vad han hamnar i Manducan :) Annars tycker jag mycket om Manducan, bra passform för lillan och den är skön att ha på sig. Fördelen är ju att man kan ha den som en ryggsäck när dom börjar väga lite mer!

Therese sa...

Hej! Jag har aldrig prövat bärsjal men har en manduca sele som är skitbra! Där får du nästan all barnets tyngd på höfterna och jag som knappt kan bära en tom ryggsäck pga av spända och ömma axlar kan utan problem bära ett barn i manducan :) Manducan är ju bra också för att man kan bära barn länge i den, skillnaden är bara att man bär barnet på ryggen när de blir större.
Mvh Therese

militärmamman sa...

Vi har en Babynjörn Active och är supetnöjda! På mig sitter den perfekt och är bekväm, enkel och behändig, tycker jag. Jag är ganska stark med tror jag. Militärpappan är 2 meter lång och den sitter ok på honom.
Vi har aldrig testat bärsjal. Tycker det verkar jättekrångligt och varmt.