fredag, januari 27, 2012

en fredagsfundering.


Astrid är inte dum hon, igår kväll ville hon inte äta sin kvällsmat. Men det hör inte till ovanligheterna för det kan vara så att man valt fel tallrik, fel glas eller fel bestick till henne.
Eller så har hon fått för lite gurka, tomat eller så vill hon helt enkelt ha makaroner istället... gärna varje dag haha

Men så plötsligt så tittar hon på mig och säger
-"Man får glass när man ätit upp maten mamma!"
Min naturliga reaktion var att skratta men jag höll mig och sa att nej, idag får man ingen glass efter maten. Hon vet att när man äter på Ikea får man glass efter maten och någon gång förutom när hon är sjuk och har ätit isglass så har det hänt att hon fått en glasspinne.
Annars är vi väldigt restrektiva med glass, godis och ja snacks eftersom vi känner att det inte finns någon anledning att ge henne en massa sötsaker eftersom hon inte vet vad det är.
Vi bakar tillsammans och fikar kakor och bullar så det är inte att hon inte får något sött. Men om vi bakar vet jag vad vi stoppar i och att det inte handlar om en massa konstiga saker.
Att hon skulle få en skål med godis är för mig helt otänkbart men det är klart att hon har smakat godis. När vi gjorde pepparkakshus åt hon non-stop, när vi skulle slänga det åt hon ännu flera hahaa
Sedan har hon smakat chips och är vi någonstans där det finns framme så skulle jag givetvis inte låta henne sitta och titta på medan andra äter men jag skulle inte servera henne det heller.

Idag är det fredag och då vet hon att det är fredagsmys!
Då får man äta popcorn i soffan här hemma och det tycker vi är alldeles lagom. När sedan bebisen tittar ut så kommer den med största säkerhet smaka allt tidigare eftersom det då är en naturlig del i vardagen men tills det blir naturligt att äta lördagsgodis så ser jag ingen anledning till att introducera det. När hon frågar efter det så fine, men då är det en annan sak.

Men sedan har jag tänk på att man vill ju inte att det blir helt fel så att den dagen hon sen får en lördagsgodis påse kommer hon att vräka i sig som att det inte finns en morgondag bara för att hon blir helt överväldigad.
Men ja, vi får se, igår hade jag ätit mörkchoklad med havssalt till kaffet på förmiddagen och när hon kom hem låg det på bordet.
-"Choklad mamma!!"
Så hon smakade en liten bit tittade på mig och sa
-"Jättegott mamma!!"
Sedan var det inte mer med det.

Hur gör ni?



bilden hittade jag här.

3 kommentarer:

Liw sa...

Precis sådär!

Louise sa...

Önskar att vi hade den disciplinen som ni har när det kommer till det.
Hugo får fredags mys och lördagsmys. Antingen lite popcorn, lite chips eller lite godis. Men vi märker ju att så fort vi är i affären så ska han inom godis hyllan och ta godis. Han letar igenom köks skåpet efter godis med, så har vi hemma får vi gömma det väl. Känns inget kul, men man får skylla sig själva då vi var de som började ge honom. Lite popcorn hade räckt lika bra.

#PappaNollKoll sa...

Vi har valt att introducera lördagsgodiset som koncept. Vi är rätt hårda med att det bara blir godis på just lördagar. Jag har för mig att det började med vi ville minimera tjafset på vardagar när vi var och handlade. Jag ser inget negativt att ge barnen godis, glass eller läsk så länge de rör sig om rimliga mängder, och den principen funkar överlag på det mesta. Rimlig mängd TV, sötsaker och allt annat barn tycker om. Men...aldrig i belöningssyfte.