tisdag, augusti 18, 2009

utmaning från esbe

Jag fick en utmaning som löd så här av Esbe.
Läste hennes lista o fastnade sedan på barn o ungdomsböcker..
så tyvärr är där bara två vuxenböcker med men om ni läser lite tillbaka här i bloggen, ja innan skruttan kom o innan graviditeten kan ni se vad jag gillar för böcker för då läste jag massor! nu har det trillat bort...

Fifteen books you've read that will always stick with you.
First fifteen you can recall in no more than 15 minutes



Barn- och ungdomsböcker
1. Allikin - kommer inte ihåg författaren
2. Den stora stormen - kommer inte ihåg författaren
3. Polly är mörkrädd - kommer inte ihåg författaren
4. Maj Bylocks böcker om häxor
(från häxprovet fram till häxdoktorn 7 böcker)
5. Virgil Otto och Gusten - Ole Lund Kirkegaard
(samlingsbok som jag fick som liten av min morbror)
6. Jätte hemligt - Barbro Lindgren
(lånade dessa massor av gånger på skolbibblan i mellanstadiet)
7. Världshemligt - Barbro Lindgren
8. Häxorna - Roal Dahl
(skriver fantastiska böcker - skulle vilja ha med alla på listan)
9. SVJ - Roal Dahl
10. James o jättepersikan - Roal Dahl
11. Fröken Smith, den elakaste häxan i världen - Beverley Nichols
(följande tre var absoluta favoritböcker!)
12. Trädet som kunde niga - Beverley Nichols
13. Den förtrollade floden - Beverley Nichols
14. En blomma i afrikas öken - Waris Dirie
(fick jag av min moster när hon tyckte jag läste för lite :) )
15. Inte som andra döttrar - Deborah Spungen
(lästes flera flera fleeeera gånger)

jag utmanar Pernilla, Erika & Linda

2 kommentarer:

Esbe sa...

Oj! Jag känner igen många av dina titlar, vet till och med att jag har läst vissa, men minns inte vad de handlar om!!

Antar att vi har lite olika boksmak!

Kram på dig!

Anonym sa...

bara femton??

1) allt med Isabel Allende. och bara det är ju säkert tio böcker. men för utmaningens skull då.
sista meningen i Paula!!!!
herreminjävel vad hon skriver bra!!! -och sista meningen betyder INGENTING om man inte läst boken, så inget fusk nu!!

2) Katitzi, speciellt om hur de var tvungna att sälja plåtburkar.
och om hur Rosa dansade. och ännu värre om hur hon blev såld som barnbrud.

3) håller med om Roald Dahl. samtliga.

4) Astrid Lindgren. samtliga. men allra mest Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio.

5) tulpanfeber av Deborah Moggasch

6) The color Purple (alice W)

7) samtliga av Terry mcMillan

8) Pär Lagerkvist . framför allt Gäst hos verkligheten. Den borde egentligen stå först på listan

9) Tracy Chevalier - allra bäst är den, nä alla är bra. men olika

10) Marianne Fredriksson, alla, framför allt Enligt Maria Magdalena. Den borde verkligen alla läsa.

11) HARRY POTTER.

12) lööööv Jane Austen! Hon är skarp!

13) Michelle Magorians ungdomsböcker - allra bäst är ....attans vad heter den nu... en liten kärlekssång eller nåt liknande. iblis. men det var länge sen jag läste dem.

14) Lennart Hellsings ABC! världens bästa!!

15) oj är vi redan på femton. då blir det bara en till då... vad välja vad välja...
The coventant kanske. Av han... eee... vad heter snubben.... Frihetens sjö på svenska. han har också skrivit om andra platser i världen. I karavan lärde jag mig hur jävligt det är att leva i öknen... Mycket sånt jag minns från hans böcker. strävan i att överleva. hur landskap förändras och skapas. hur människor anpassat sig av nöd...

jaja där var väl min lista då...