torsdag, april 23, 2009

lata 80-talister hos Ekdal...

Igår hamnade jag framför Kvällsöppet med Ekdal, är inte direkt någon frekvent tittare men igår var det intressant!
Eftersom man själv är 80-talist o i programmet anklagas man för att ha blivit curlad av sina föräldrar. ja man kan ju inte annat än att bli lite upprörd över denna generalisering.
Jag ska inte sticka under stolen med att mina föräldrar gjort allt o lite till för mig o mina brödrar (o fortfarande gör), inom rimliga gränser givetvis.
Men jag har arbetat varje dag sedan jag tog studenten (o innan dess också) så man kan ju inte dra alla över en kam. I vissa perioder har jag haft tre arbeten, inte för att jag var tvungen utan för att det var kul helt enkelt. Ett som gav en trygg inkomst så att jag kunde arbeta gratis på ett annat ställe för att få kontakter o det tredje var bara för att det var kul samtidigt som det gav en liten slant...
Jag kan hålla med till viss del om att många idag är lata (inte bara 80-talisterna dock) o tror att de inte behöver jobba så hårt utan att allt handlar om yta, kontakter o så pengar givetvis.
Men hur stor del av alla har tillgång till dessa kontakter o dessa pengar (yta kan du köpa dig till av pengar för det mesta så ja...) undrar då jag. Mina föräldrar har inga kontakter o inte en massa pengar heller för den delen, vad gör man då när inte pappa betalar?
Jo man söker sig ett jobb som kanske inte är drömjobbet, som kanske inte ger dig en årsinkomst likt kändisarnas men så fungerar det i verkligheten.
Sedan får du tyvärr anpassa dina utgifter efter dina inkomster som vilken vanlig Svensson som helst...
På några av de arbetsplatser jag har varit på så märker man vilka som ger 100% o vilka som maskar, antingen så får man göra ledningen uppmärksam på vem som maskar o hoppas att problemet blir åtgärdat eller så får man sluta irritera sig (för sin egen o andras skull - blir så dålig stämning) o sköta sitt medan man hoppas på att maskaren blir påkommen iaf. Men att maska på jobbet är det inte bara ungdomar som gör, det har jag märkt.

ja, jag borde kanske ta upp hela jobb grejjen också men ja, vad ska man säga?
det är inte det lättaste när man inte har ett nätverk o jag är inte rätt person att sitta här o tycka eftersom jag aldrig har varit arbetslös (1 dag endast så det räknas inte).

gå in o läs om programmet istället
så ska jag strax fortsätta att blogga om musli..

2 kommentarer:

Bönan sa...

80-talisterna är ett speciellt släkte!!! Men du är ett undantag, gumman =)

Anonym sa...

det handlar inte om vilket decennium man är född. det handlar om föräldrarnas värderingar. varje ny förståsigpåare ska alltid klanka på en ny generation. så uttjatat.