söndag, april 26, 2009

lägenhetsvisning, fika o plantering

ja det var inte m o jag som skulle kolla på lägenhet utan vi följde med mina föräldrar för att ta o kika. (vi har ju snart vårt hus!!!)
men öppen planlösning mellan kök o vardagsrum gjorde att det inte kändes helt hundra.
mamma tänker som mig, man vill kunna laga mat o ha ett vanligt matbord i köket. ska man sen ha gäster eller kalas så vill man ha ett middagsbord som inte är i köket. dvs man vill kunna stöka lite i köket o förbereda saker därute utan att behöva ta hänsyn till att man sedan ska sitta tre meter bort o äta... dvs man måste lägga energi på att röja istället för att umgås o ta stöket sen. så planlösningen tillsammans med en drömkalkylering där de räknade med ca 2% ränta (om jag inte minns fel) kändes så där tryggt o bra då.
men när man räknade om skulle månadskostnaden (med 6% ränta) hamna på ca 10 000.- (grovt räknat uppåt) så ja kanske inte när man inte ens är hundra på planlösningen.
jag tror på kärlek vid första ögonkastet - när man hittar rätt hus/lägenhet så vet man det.
då ser man potentialen o även saker som kanske inte är såå praktiska kan man köpa för att man är kär.
jaja men det var kul att gå på visning o vi fick godis o choklad! *tjohoo*

sedan blev det lunch i linnea trädgården, åk dit om ni kan. vi åt varsin baguette o det var otroligt gott.
gott bröd (otroligt gott bröd!), god fyllning o gott kaffe o varmt o mysigt.
vi pratade hus, småland o lägenheter och tittade sedan på blommor.

väl hemma planterade jag o m blommorna som vi inhandlat på plantagen igår.
sedan fick alla pelargoner ny jord eftersom det verkligen var på tiden. så nu väntar jag mig att alla blommar imorgon bitti eftersom vi fick köpa speciell pelargonjord. det ni. tänk er att ni åker till maxi, där hittar ni vanlig jord utan problem. men när ni åker till plantagen, då ska ni se att vanlig jord inte existerar! super konstigt!
o ja ni tänker rätt - gravid, tjock, varm o hormonell...
ja jag blir skit sur o tågar iväg efter personal för att höra var de gömt den vanliga jorden. träffar på camilla med salma när vi går o letar, hon skrattar o jag är både arg o ser humorn i att vara helt galet sur o gravid o ja... mmm
personalen som jag sedan får tag på hänvisar till platsen vi varit tre gånger redan o där finns bla följande jordsorter
  • rosjord
  • citrusjord
  • balkong o växthusjord
  • p-jord (ja inte som i preventivt syfte haha utan en jord med lågt ph-värde...)
  • jord blandad med leka kulor
  • jord blandad med hönsgödsel
  • såjord
  • utejord
men ingen - hej jag vill bara plantera om mina inneväxter jord alls.
o eftersom det var pelargonerna som skulle plantas om så köpte vi den jorden.
så nu förväntar jag mig enormt mycket blomning!

men medan jag planterade om alla pelargoner sprang m fram o tillbaka till soprummet med gammaljord, gamla blommor o sedan var han nere i källarförrådet för att ha hållare till balkonglådan o för att slänga ner annat som stått på balkongen o tagit plats.
men nu har vi världens mysigaste balkong (just nu 22:39 är där 16grader o vindstilla o mysigt.)
jag måste ju även tillägga att planteringen i lådorna o städningen gjordes till någon slags dragspelsmusik som vår granne bjöd på. fantastiskt kul!

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja alltså ibland kan dragspelsmusik vara jättekul, när det passar, och när det är fullständigt opassande, men man måste nog vara på humör... eller åtminstone ha kapaciteten att bli det av den...
men hörrdu det är skitsvårt att läsa din gula text på din scrapbooking blomgrej - jag får anstränga mig på gränsen till migrän.
du får ta mig till linnea en dag sen i sommar. med frukt. eller innan, om vi har tid...

Anonym sa...

Vart har ni köpt hus ?
/ Annika

jenny sa...

vi har ett hus i småland som snart är vårt, ska bara fixas med papper o grejjer. men sedan ska det ju renoveras så det blir nog inte inflyttning förrän om ja en fem år kanske...
mattias o hans pappa ska renovera o fixa o dona så det kommer att ta sin modiga tid.